Doe jij niet wat je graag zou willen doen? Of heb je moeite met het inzetten van nieuw gedrag, waardoor je steeds in oude patronen vervalt? Grote kans dat je vast zit in ongewenst gedrag. Mogelijk komt dit door oververmoeidheid, ben je overspannen, ervaar je veel stress of heb je jezelf verloren in perfectionisme of onevenwichtige relaties.

Leer hoe je weer balans in je leven kunt brengen en doe mee met de groepstraining ACT in Balans.

Wat is ACT in Balans

De groep is in eerste instantie bedoeld als afsluitgroep. Dat wil zeggen, aansluitend aan een behandeling waar al sprake is van afname van de klachten. Ondanks het herstel is er extra behoefte aan inzicht krijgen in het ‘uit balans raken’ en het ‘behouden van balans’.

Je wilt een waardevol én zinvol leven waarin jij je tijd en energie zo verdeeld als jij dat wilt. Je vindt je balans door te veranderen wat je doet en je aan te passen naar de situatie waarin je verkeerd.

Voor wie is deze training?

De training ACT in balans is specifiek voor cliënten die klaar zijn met een behandeling waarbij cognitieve gedragstherapie is gebruikt. De training is bedoeld als afsluitgroep.

Je kunt ook deelnemen wanneer je door een praktijkondersteunend huisarts (POH) bent doorverwezen.

De groepstraining bestaat uit 9 sessies

De sessies worden gegeven door Els de Rooij, GZ-psycholoog, psychotherapeut én auteur van het boek ACT Your Way.

Tijdens de sessies worden de 7 stappen van het boek ACT in Balans behandeld. Je leest thuis de stap door die later in de groep wordt behandeld. Tijdens de groepssessie wordt ook geoefend.

Onderwerpen van de sessies:

Sessie 1 – Intake
Sessie 2 – Stap 1: Zien waarin je uit balans bent (onderzoeken)
Sessie 3 – Stap 2: Herkennen waardoor je uit balans raakt (ontwarren)
Sessie 4 – Stap 3: Focussen op jouw waarden (ontluiken)
Sessie 5 – Stap 4: Doen wat werkt voor jou (ontdekken)
Sessie 6 – Stap 5: Je aandacht erbij houden (opmerken)
Sessie 7 – Stap 6: Je losmaken uit gedachten (ontkoppelen)
Sessie 8 – Stap 7: toelaten wat je voelt (openstellen)
Sessie 9 – Terugkom bijeenkomst ‘Blijven doen wat werkt’

Een trainingsbijeenkomst ziet er als volgt uit:

  • Aandachtoefening
  • Keuzemoment van de week
  • Uitwisselen over de gelezen stap
  • Uitleg over het thema van de sessie
  • Experiëntiële oefening(en)
  • Invullen actieplan (vanaf sessie 4)
  • Voorbereiding de volgende sessie
  • Afsluiting

Wat heb je nodig om mee te doen?

Om mee te kunnen doen aan ACT in Balans moet je jezelf aanmelden. Aanmelden kan door een e-mail te sturen aan Arja Slob.

Koop het boek ACT in Balans

Na de aanmelding moet je het boek ACT in Balans aanschaffen. Dit kan via Uitgeverij Boom of via Bol.com. De kosten van dit boek zijn voor eigen rekening.

Praktische informatie

ACT in Balans start vanaf maar 2023 op maandagavond op onze locatie in Culemborg.

Trainer: Els de Rooij

Data: 6 en 20 maart, 3 en 17 april, 8 en 22 mei, 5 en 19 juni en 2 juli 2023

Locatie: Perspectief Psychologenpraktijk locatie Culemborg (Constantijnlaan 2, 4101 JK Culemborg)

Aantal deelnemers: minimaal 4 en maximaal 6 deelnemers

Aanmelden bij: Arja Slob via regio-oost@psychologenpraktijkperspectief.nl

Benodigdheden: Boek ACT in Balans