Medisch onverklaarde lichamelijke klachten

Deze aandoening wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van lichamelijke klachten die de suggestie wekken van een lichamelijke aandoening. De klachten worden echter na adequaat medisch onderzoek niet, of niet voldoende verklaard door een lichamelijke aandoening. Het ontbreken van een lichamelijke aandoening moet niet worden opgevat als een bewijs voor een psychische oorzaak. Lichamelijke klachten kunnen door psychische factoren worden veroorzaakt, onderhouden of verergerd. Voorbeelden van dergelijke klachten zijn vermoeidheid, rugpijn, hoofdpijn, pijn in armen of benen, pijn op de borst, maag- en darmklachten, gewrichtsklachten en duizeligheid.

De behandeling
Voor de behandeling van lichamelijk onverklaarde klachten zijn de gevolgen van de klachten belangrijker dan de oorzaken. In een behandeling kan worden gewerkt aan het vinden van een manier om om te gaan met de klachten en de beperkingen die kunnen worden ervaren. Het treffen van passende maatregelen kunnen bijdragen aan het vergroten van de kwaliteit van leven.

ROM- en Effectmeting
De effecten van de behandeling zullen we meten door middel van vragenlijsten. De effectmetingen ondersteunen uw behandelaar bij het opstellen van het behandelplan en het volgen van tussentijdse resultaten. Het doel van de effectmetingen is om gedurende de behandeling informatie te verzamelen om daarmee de behandeling en het behandelbeleid te volgen en eventueel aan te passen. We meten op drie momenten: voor de start van de behandeling, tussentijds en bij ontslag.